Chłopi to animacja malarska wykorzystująca tradycyjną metodę animacji poklatkowej, w której stosowany jest tzw. „inbetweening”. Inbetweening to proces polegający na tworzeniu klatek pośrednich pomiędzy dwiema klatkami kluczowymi. Jego efektem jest stworzenie iluzji ruchu poprzez płynne przejście jednego obrazu w drugi. W filmie Chłopi klatki kluczowe zostały namalowane przez malarzy olejnych i jest ich w filmie aż 40 000. Klatki pomiędzy przygotowali malarze cyfrowi.
Film-obraz Chłopi obejrzało w kinach już prawie 2 miliony widzów. To właśnie zasługa oryginalnej formy – animacji malarskiej. Aby film z sukcesem przebił się wśród konkurencji, musiał być zrobiony w takiej właśnie formie, która jest jego głównym wyróżnikiem. To dzięki magii animacji malarskiej wszystkie dotychczasowe międzynarodowe premiery kończą się owacją na stojąco. Technika animacji malarskiej wydłużyła proces powstawaniu filmu z ok. dwóch lat do ponad pięciu, ale pozwoliła ukazać polski klasyk literatury w zupełnie nowym świetle, podkreślając jego ponadczasowość, malowniczość oraz subtelne ludzkie emocje.
Powieść Chłopi jest przepełniona opisami przyrody, prawideł natury, zachwytem nad życiem, ziemią i człowiekiem. To właśnie technika animacji malarskiej umożliwiła zarówno opowiedzenie wartkiej akcji powieści z całym bogactwem aktorskich kreacji, jak i malarskie oddanie niuansów natury inspirowane wybitnymi obrazami klasyków Młodej Polski takich jak J. Chełmoński, F. Ruszczyc, J. Fałat, L. Wyczółkowski czy J. Stanisławski. Dzięki ekspresji malarskiej, a nie zwykłemu odmalowaniu kadrów, w filmie możliwe było podkreślenie i nasycenie emocji oraz piękna przyrody w zmieniających się porach roku.
Wszystkie obrazy namalowano w tzw. PAWS (Painting Animation Workshop Station) – pojedynczych stanowiskach pracy malarzy animatorów z ujednoliconym oświetleniem, niezbędnymi materiałami plastycznymi, aparatem i laptopem. Zbudowano je specjalnie na potrzeby produkcji w 4 krajach. Jako że produkcja odbywała się w trakcie trwającej pandemii, pomieszczenia musiały nie tylko spełniać niezbędne normy BHP (tj. odpowiednia wymiana powietrza poprzez system wentylacji / klimatyzacji, praca w specyficznych warunkach oświetleniowych – uzyskane tzw. odstępstwo), lecz także realizować wytyczne epidemiczne. Do pracy wykorzystywane były ekologiczne farby wodorozcieńczalne, które nie powodowały konieczności wykorzystywania środków chemicznych (terpentyny). Dla możliwie najwyższego komfortu malarzy na stanowiskach wykorzystywano oświetlenie LED (zamiast emitujących ciepło żarówek halogenowych).
Świat Jagny, Boryny, Antka i Hanki wykreowała grupa około 200 utalentowanych, w większości młodych artystów – absolwentów akademii sztuk pięknych, konserwatorów i twórców cyfrowych, pracujących na terenie Polski, Serbii, Litwy i Ukrainy.
W ciągu 2 lat na potrzeby produkcji spod rąk malarzy wyszło 1800 fizycznych obrazów z głównymi ujęciami, na których podstawie powstawały kolejne klatki tworzące daną scenę. W sumie ponad 40 tys. klatek zostało namalowanych olejnie. Malarze pracowali nad konkretnymi scenami – malowali klatkę główną i pozostałe klatki animacyjne dla danego ujęcia.
Studia, w których pracowali malarze, zlokalizowane były w Polsce, Ukrainie, Serbii i Litwie.
Film powstał jako koprodukcja, co pozwoliło na zdobycie dofinansowania z międzynarodowych instytucji kultury oraz nawiązanie współpracy z lokalnymi artystami w Serbii, Ukrainie i Litwie. Twórcy Chłopów zdecydowali się podjąć ogromne ryzyko realizacji przedsięwzięcia o bardzo wysokim jak na warunki polskie i europejskie budżecie (30 milionów złotych / 7,5 milionów dolarów). Sam koszt związany z pracą zespołu malarzy to 9 milionów złotych / ponad 2,5 milionów dolarów). Finansowanie produkcji pochodziło w znacznej mierze z dotacji publicznych, co jest modelem charakterystycznym dla produkcji europejskich.
Na przełomie lutego i marca 2022 roku producenci relokowali do Polski grupę artystów i ich rodzin pracujących w Kijowie. Podobnie jak tysiące uchodźców przybywających do Polski zamieszkali oni na wiele tygodni w domach swoich przyjaciół – ekipy Chłopów. Wraz z koproducentem po stronie ukraińskiej polscy producenci starali się zapewnić wszelkie środki bezpieczeństwa dla ekipy znajdującej się w Ukrainie.
Prace malarskie startowały w 2021 roku w okresie pandemii, dlatego studia poza koniecznością spełnienia standardowych norm budowlanych i wymogów BHP musiały również realizować wymagania związane z dystansem społecznym. Produkcji filmu nie zatrzymała pandemia, dzięki czemu malarze zachowali zatrudnienie w tym trudnym czasie.
Fenomenem na skalę na skalę światową jest technika animacji malarskiej Chłopów, która wprawia ręcznie malowane obrazy w ruch i nie wykorzystuje AI.
Łączny koszt samego zespołu malarzy to 9 milionów złotych – niemal 1/3 kosztu całej produkcji.
Średnie wynagrodzenie malarzy pracujących w ostatnich 6 miesiącach produkcji wynosiło 7020,93 złotych netto (ok 27% powyżej średniego wynagrodzenia netto w przedsiębiorstwach w Polsce). Średnie wynagrodzenie za wytworzenie jednego fizycznego obrazu (namalowania pierwszej klatki i sekwencji klatek animacyjnych) wynosiło około 5000 złotych. Wynagrodzenia malarzy, podobnie jak w przypadku większości ekipy, obliczane były projektowo. Wysokość zależała od skomplikowania danego ujęcia i liczby obrazów oraz tempa ich tworzenia.
Podczas obliczania wynagrodzenia konkretnego malarza, za podstawę uznawano wynagrodzenie za namalowanie pierwszej klatki – czyli pełnego obrazu – i serii klatek animacyjnych. Stawka za klatkę była uzależniona od poziomu trudności danego ujęcia, czyli m.in. liczby postaci, detali, ruchu i kadrowania. Malarze byli wynagradzani w zależności od liczby malowanych klatek filmu. Do obliczania wynagrodzeń używano specjalnie stworzonego system wynagradzania malarzy PAD (Painting Animation Difficulty), który został wypracowany przez zespół produkcyjny, w tym przez szefa animacji malarskiej oraz superwizorów koordynujących pracę artystów, również artystów malarzy. System przewidywał dodatkowe bonusy finansowe dla osób, które wykonywały pracę szybciej niż założono.
W przypadku sprzedaży obrazów trudno jest mówić o “zysku”. Na stworzenie obrazów, których ostatecznie powstało ok. 1800 sztuk, producent wydał ok 9 mln PLN, które są de facto wynagrodzeniem malarzy-amatorów. Gdybyśmy, jako producent, sprzedali wszystkie obrazy po średnio 500 EUR , dałoby to przychód na poziomie 900.000 EUR, czyli około 4 mln PLN, co pokryłoby mniej niż połowę kosztów stworzenia obrazów.
Natomiast ze sprzedaży obrazów Producent przeznacza 5% ceny jako dodatkowe wynagrodzenie dla twórcy. Jest to stawka, która obowiązuje galerie i domy aukcyjne w przypadku odsprzedaży obrazów czy innych dzieł.
Chłopi wyszli w dużej mierze spod rak tego samego zespołu co film Twój Vincent. Wielu członków zespołu malarskiego oraz artystów cyfrowych pracowało przy obu produkcjach. Dzięki temu doświadczeniu zyskali nową, atrakcyjną specjalizację, co otwiera kolejne możliwości pracy przy innych projektach. Niektórzy malarze będą pracować przy nadchodzących produkcjach studia BreakThru Films – w tym przy jednym tytule francuskim i dwóch nowych projektach zainicjowanych w Polsce (ekranizacji Podróż Zimowa Szuberta i animacji Jądro ciemności”).
ADRES
Breakthru Productions Sp. z o.o.
Cieszyńskiego 15-17
81-881 Sopot
TELEFON
+48 58 333 47 33
E-MAIL
office@breakthrufilms.pl